Stephen Street

Street begon zijn muzikale carriere in de late jaren zeventig en speelde in verschillende bands in Londen. Hij speelde bas in de new wave, ska en popgroep Bim, samen met de latere Neneh Cherry en Massive Attack producer Cameron McVey. Een van Street’s eerste banen als in-house engineer was voor een sessie voor het Smiths nummer Heaven Knows I’m Miserable Now. Hoewel Street niet werkte aan de daaropvolgende opname William, It Was Really Nothing, werd hij gevraagd om hun volgende album, Meat Is Murder, te engineeren, waarbij Morrissey en Marr voor het eerst zelf produceerden. Gedurende deze tijd was hij engineer voor reggae artiesten, waaronder Black Uhuru, Linton Kwesi Johnson en voor juju muzikant King Sunny Ade. Hij hielp bij het produceren en mixen van verschillende nummers op Stephen Duffy’s eerste twee albums: The Ups And The Downs in 1985 en Because We Love You in 1986. Twaalf jaar later werkte hij met Duffy aan zijn album I Love My Friends uit 1998. Nadat The Smiths uit elkaar gingen, was Street producer en co-songwriter voor Morrissey’s debuut soloalbum Viva Hate, dat nummer 1 bereikte en twee top 10 hits in het VK voortbracht. Street en Vini Reilly, gitarist van Viva Hate, hadden een geschil over songwriting credits. Reilly beweerde de meerderheid van de nummers op het album te hebben geschreven, wat Street verwierp en beweerde dat hij de muziek schreef voor alle nummers op het album en dat Reilly daar geen rol in speelde. Street werd gecrediteerd als producer, songwriter, gitarist en basgitarist op het album. Street ging verder met het schrijven en produceren van nog twee singles voor Morrissey die op Bona Drag verschenen voordat de zanger hun samenwerking beeindigde, blijkbaar vanwege geschillen over royaltybetalingen en vermeende gesprekken tussen Street en Johnny Rogan, auteur van controversiele Morrissey teksten. Street produceerde vijf albums van Blur: Modern Life Is Rubbish, Parklife, The Great Escape, Blur en The Magic Whip. In 1992 begon Street samen te werken met de Ierse band The Cranberries op hun debuutalbum Everybody Else Is Doing It, So Why Can’t We?. Het album bleek een groot succes in de VS. In 1994 werkte Street opnieuw met de band aan hun tweede album No Need to Argue. Na twee albums met verschillende producers, werkte The Cranberries opnieuw samen met Street aan hun album uit 2001 Wake Up And Smell The Coffee en de twee extra tracks die werden opgenomen voor hun best of verzamelalbum uit 2002: Stars: The Best Of 1992-2002 genaamd Stars en New New York. Andere bands en artiesten voor wie Street albums produceerde zijn o.a. The Triffids, Idlewinds, The Psychedelic FursThe PretendersSuedeNew Order, The Subways, Babyshambles en Madness. In februari 2020 ontving Street de prijs voor Outstanding Contribution to UK Music bij de Music Producer’s Guild Awards. 

Albums in mijn 1760 lijst die Street heeft geproduceerd:

  • (446) Morrissey – Viva Hate
  • (864) Kaiser Chiefs – Employment (co producer)
  • (1396) The Cranberries – Everybody Else Is Doing It, So Why Can’t We?

This entry was posted in Blog and tagged . Bookmark the permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *