
Kekele was een band die door platenproducer Ibrahim Sylla in 2000 werd opgericht, en bestond uit toonaangevende ervaren Afrikaanse muzikanten, voornamelijk uit de Democratische Republiek Congo. Ze speelden Congolese rumba in een revivalstijl die terugging naar de jaren vijftig, zestig en zeventig met akoestische gitaren. De band lijkt inmiddels inactief te zijn, want sinds 2006 is er niets meer uitgebracht en is er sinds 2010 niet meer opgetreden. Oorspronkelijk was de band bedoeld als een eenmalig project, alleen opgericht voor het uitbrengen van het debuutalbum Rumba Life. De inspirerende drijfveer voor de band was een algehele ontevredenheid over de richting die de Congolese populaire muziek was ingeslagen, en een verlangen om terug te keren naar haar wortels. Als poging van een groep oudere muzikanten om een oudere muziekstijl nieuw leven in te blazen, te vergelijken met Buena Vista Social Club uit Havana, biedt ook deze tweede CD van Kekele een mooi inkijkje in deze traditionele Afrikaanse muziek. Net als het eerste album bevat het akoestische gitaren en langzame conga ritmes, met toevoegingen van fluit, klarinet, viool en marimba’s. En alles zodanig kristalhelder gespeeld en geproduceerd dat het onmogelijk is om hier niet van te houden. Prachtig gewoon.







