
Moondog, in 1916 in Marusville, Kansas, geboren als Louis Hardin, woonde vanaf 1943 tot 1972 in New York City, waar hij vaak te vinden was op Sixth Avenue, tussen 52nd en 55th Street, waar hij platen verkocht, terplekke muziek componeerde en poezie vertolkte, en waar hij klassieke muzikanten en jazzartiesten ontmoette, waaronder Leonard Bernstein, Arturo Toscanini, Charlie Parker en Benny Goodman. Hij was zelden of nooit dakloos en had een appartement in Upper Manhattan en had een buitenverblijf in Candor, New York, waar hij in 1972 fulltime naartoe verhuisde. In New York City stond hij door zijn helm, zijn lange baard en zijn cape, in die tijd bekend als de Viking van Sixth Avenue. Mensen zagen hem als een bedelaar en als een straatmuzikant. Vanaf 1974 vestigde hij zich in Duitsland waar hij ook overleed. Moondog liet zich inspireren door een breed scala aan muziekstijlen, waaronder muziek van pow wow-bijeenkomsten die hij als kind had bijgewoond. Naarmate zijn carriere vorderde, omvatte zijn muziek invloeden uit de bebop, swing, rumba, het modernisme en renaissancemuziek. Eind jaren vijftig begon hij stadsgeluiden zoals auto’s, metro’s, gesproken tekst en misthoorns in zijn werk op te nemen. More Moondog, zijn tweede album uit 1956 voor het Prestige label, bevatten inderdaad die straatgeluiden, zoals op Conversation And Music At 51th Street and 6th Avenue (New York City) en een aantal nummers, onderandere OO Solo (6/4) en OO Solo (2/4), die hij met zijn eigen uitgevonden muziekinstrumenten heeft opgenomen. Op het Fiesta Piano Solo kun je duidelijk horen waarom zijn muziek zoveel invloed had op Steve Reich en Phillip Glass. Het laatste nummer, Moondog Monologue, is een gesproken tekst, waarbij Eden Abhez misschien wel zijn inspiratie vond. Moondog was veel meer dan een zwerver en een aparte verschijning. Dat laat deze CD duidelijk horen. En Frank Zappa zal ook wel naar hem hebben geluisterd. Oorspronkelijk uitgebracht door Prestige en heruitebracht in 2015 door Halmark.