Plays Live van Peter Gabriel
De eerste vier studio LP’s van Gabriel verschenen in ’77, ’78, ’80 en ’82. In 1983 verscheen dit dubbele live album. Het was een soort van afsluiting van zijn eerste periode als soloartiest. Pas vier jaar later, in 1986, verscheen het volgende studioalbum So, die ik mijn 1760 lijst heb staan, met daarop de hits Sledgehammer, In Your Eyes en Don’t Give Up (met Kate Bush). Pas toen brak hij meer door naar het mainstream publiek en werd hij wat meer commercieler. Mede ook dankzij MTV. Maar dat was hem gegund. Gabriel is altijd een van mijn favoriete artiesten geweest, ook als frontman van Genesis. Er staan allemaal geweldige nummers op deze LP: The Rhythm Of The Heat, I Have The Touch, San Jacinto, Solsbury Hill, No Self Control, Shock The Monkey, On The Air en Biko, met Jerry Marotta (AT 1760 – Peter Gabriel, Tears For Fears, David Sylvian & Robert Fripp, Yeasayer, Sarah McLachlan) op drums, Tony Levin (AT 1760 – Lou Reed, Peter Gabriel, Robbie Robbertson, Anderson Brufford Wakeman Howe, Alice Cooper, Mark Knopfler) op bas, David Rhodes (AT 1760 – Peter Gabriel, Tori Amos, Loreena McKennitt) op gitaar en Larry Fast op keyboards. Ik krijg werkelijk nooit genoeg van al deze nummers. Vooral in de jaren tachtig stond Gabriel voor mij op eenzame hoogte. Al zijn soloalbums, I, II, III en IV, vind ik op z’n minst net zo goed als wat Genesis in dat tijdsbestek toen uitbracht (…And Then There Were Three…, Duke en Abacab). En ik denk dat ik van alle live albums van Gabriel en Genesis deze achter Seconds Out heb staan. Alle opnames zijn van een tour in de Verenigde Staten uit december 1982, maar zijn door Gabriel nadien in de studio flink bewerkt. Maar dat heeft me nooit in de weg gezeten om van dit album te houden. Op een van de binnenhoezen staat letterlijk: “Although this album was compiled from four concerts in the mid-West of the United States, some additional recording took place not a thousand miles away from the home of the artist. The generic term for this process is ‘cheating’. Care has been taken to keep the essence of the gigs intact, including ‘human imperfection’”. Dat er dus aan al die opnames flink is gesleuteld zij hem vergeven. Geproduceerd door Gabriel en Peter Walsh en uitgebracht door Charisma.